Emmanuelle Saada is a historian and sociologist. She lectures in Historical Sociology of Colonization at the École des hautes études en sciences sociales (EHESS).
The colonial encounter in the French Empire produced tens of thousands of ‘métis’ children. Most were the product of short-term relationships between European men and native women. Many were abandoned by their fathers, and condemned to illegitimacy. Colonial elites considered them a threat because they blurred the sharp distinction between...
The colonial encounter in the French Empire produced tens of thousands of ‘métis’ children. Most were the product of short-term relationships between European men and native women. Many were abandoned by their fathers, and condemned to illegitimacy. Colonial elites considered them a threat because they blurred the sharp distinction between citizens and subjects on which the colonial order rested. Colonial authorities met this challenge with an array of social and legal efforts to resolve this ambiguity—to «reclassify» the « métis problem » out of existence. Education and culture played a key role in this process, as métis children were placed in special orphanages devoted to « straightening out their heredity », turning them into French citizens of « soul and quality ». This book explores the forgotten history of these children of the colonies, and of their central place in larger strategies of imperial domination and the management of colonial sexuality. It pays special attention to Indochina, which served as a laboratory for the “métis question”, but it is also an account of a global Empire marked by the persistent challenge of maintaining boundaries between citizen and subject. In exploring this intersection between sexuality, race and citizenship in the colonial context, this book challenges and revises the ‘republican model’ of nationhood that has dominated histories of France since the 19th century.
Emmanuelle Saada is a historian and sociologist. She lectures in Historical Sociology of Colonization at the École des hautes études en sciences sociales (EHESS).
Préface, par Gérard Noiriel
Introduction
I. Le métissage : une question sociale coloniale
1. Une question impériale
Nouvel empire, nouvelle question
Hybrides et bâtards
Géographie de la question métisse
Un problème impérial
Les chiffres du métissage
2. Menace pour l’ordre colonial
Légionnaires, filles de peu et parias
Déracinés et déclassés
Le spectacle du désordre
Dignité et prestige en situation coloniale
3. « Reclasser » les métis
Produire des métis en leur portant secours ?
De la nécessité d’intervenir
Vers une prise en charge par l’État colonial
Notables vs. prolétaires de la colonisation
Dépister, signaler et secourir
Passer les frontières
Vers une demande de droit
II. La question métisse saisie par le droit
4. Nationalité et citoyenneté en situation coloniale
Les enjeux d’une condition juridique
Les juristes et l’indigène
La citoyenneté française en pratique
Les métis entre sujétion et citoyenneté
5. La controverse des « reconnaissances frauduleuses »
Les « reconnaissances frauduleuses », « fraudes » à la citoyenneté
Destin d’une controverse juridique
La production d’un droit impérial
Paternité, citoyenneté et ordre politique
6. La recherche de paternité aux colonies
La recherche de paternité en métropole : un texte de compromis
Un débat colonial
Paternité et citoyenneté : nature et volonté
Paternité et race
7. Citoyens en vertu de la race
Le droit hors de lui
La « question métisse » saisie par le droit
Le retournement de la jurisprudence
La fabrique du droit colonial
Vérité sociologique/vérité biologique, « droit reflet »/« droit instituant »
Mise en œuvre d’un droit racial
III. La force du droit
8. Le passage du droit : les effets de la citoyenneté sur la catégorie de « métis »
La racialisation des pratiques administratives
Renforcement de la prise en charge des métis
Les métis, des cadres de la colonisation
Une question postcoloniale
9. Des identités saisies par le droit
Des Français des colonies
Vers un multiculturalisme impérial ?
Catégorie juridique et sentiment d’identité
10. Le statut des métis, miroir de la nationalité et de la citoyenneté françaises ?
La race dans la loi
Métis coloniaux et métis juifs
La question métisse et les « modèles républicains » de la nationalité et de la citoyenneté
Conclusion
Sources
Bibliographie.